1. Základní charakteristika služeb
Poradenské služby jsou zajišťovány týmem pracovníků školy, který tvoří výchovní poradce, školní metodici prevence sociálně patologických jevů, speciální pedagog, školní psycholog a jednotliví třídní učitelé.
Za poskytování poradenských služeb odpovídá ředitel školy.
Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění.
Škola vede o poradenských službách poskytovaných členy školního poradenského pracoviště příslušnou dokumentaci (o vyšetřeních, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, IVP, PLPP atd.).
Žák případně jeho zákonný zástupce musí být školou předem srozumitelně a jednoznačně informován o:
a) všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, zejména o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby,
b) prospěchu, který je možné očekávat, a o všech předvídatelných důsledcích, které mohou vyplynout z poskytování poradenské služby, i o možných následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta,
c) právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu.
.
2. Standardní činnosti pracovníků ŠPP
Standardní činnosti poradenských pracovníků zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům školy. Podmínkou pro poskytování poradenských služeb nezletilým žákům je souhlas jejich zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případě ohrožení duševního nebo tělesného zdraví žáka a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
.
Školní psycholog
rodiče
– má vaše dítě nějaké osobní problémy?
– chová se vaše dítě v poslední době jinak, než bylo zvykem?
– stěžuje si vaše dítě na problémy se spolužáky, učiteli, sourozenci, kamarády apod.?
– potřebujete se poradit ohledně výchovného přístupu k vašemu dítěti?
– máte nějaké osobní potíže a nevíte, kam se obrátit pro podporu?
.
žáci
– potřebuješ si s někým v soukromí o čemkoli popovídat?
– potřebuješ se poradit o něčem, co nemáš chuť řešit s blízkými?
– něco tě trápí, máš z něčeho strach?
– máš problémy se spolužáky, kamarády, učiteli nebo rodiči?
– ubližuje ti někdo nebo se cítíš se osaměle?
– chceš ve svém životě něco změnit a nevíš, jak na to?
– má tvůj kamarád problémy a ty mu chceš pomoci?
.
učitelé
– chová se některý s žáků v poslední době nestandardně nebo nevhodně?
– víte o vážných problémech z žákova osobního či rodinného života?
– ocitl se žák v akutním afektu nebo krizi?
– je některý z žáků výrazně osamělý, nejistý, nesoustředěný, smutný?
– hledáte vhodný individuální přístup ke konkrétnímu žákovi?
– řešíte vztahový problém mezi žáky ve třídě?
– potřebujete podpořit při vedení třídnických hodin?
– máte zájem o zmapování sociálního klima vaší třídy?
– máte zájem o skupinovou práci s vaší třídou?
– máte konflikt se žákem, rodičem či kolegou?
– máte nějaké osobní potíže a nevíte, kam se obrátit pro podporu?
.
Speciální pedagog
rodiče
– vaše dítě má potíže s učením?
– máte pocit, že má horší výsledky, než by odpovídalo jeho schopnostem?
– je vaše dítě integrované nebo má doporučení z PPP a potřebujete pro něj speciální péči?
– potřebujete poradit, jak se s dítětem správně učit?
– má vaše dítě problémy se správným vyslovováním?
– potřebujete konzultovat nastavení IVP pro vaše dítě?
.
žáci
– něco ti v učení nejde, ačkoli se snažíš?
– nevíš, jak se správně učit?
– opakuješ při testech stále stejné chyby?
– potřebuješ pomoci při výběru či zhotovení pomůcek?
.
učitelé
– potřebujete podpořit při tvorbě či hodnocení IVP pro žáka?
– máte ve třídě žáka, který selhává, ačkoli jeho schopnosti jsou na odpovídající úrovni?
– potřebujete konzultovat vaše učební postupy?
– hledáte vhodný individuální přístup ve výuce pro konkrétního žáka?
– máte u žáka podezření na SPU?
– potřebujete spolupráci s upevňováním zdravých vztahů v kolektivu – společné hry?
– potřebujete konzultovat a společně řešit prospěchové zhoršení žáka případně společně vytvořit plán pedagogické podpory?
.
Výchovný poradce
rodiče
– potřebujete poradit s přestupem vašeho dítěte na střední školu?
– potřebujete pomoc s odvoláním proti výsledku přijímacího řízení?
– řešíte s dítětem nějaké výchovné či výukové potíže?
– potřebujete konzultovat IVP vašeho dítěte?
– máte obavy z přestupu vašeho dítěte na II. stupeň?
.
žáci
– potřebuješ se poradit, kam jít na střední školu?
– zajímá tě, jaký obor by byl vhodný zrovna pro tebe?
– máš pocit, že se ti ve škole poslední dobou nedaří?
– množí se ti v žákovské knížce poznámky a nevíš, co s tím?
.
učitelé
– má žák vysokou absenci či neomluvené hodiny?
– zaznamenali jste u žáka výrazné kázeňské nebo prospěchové zhoršení?
– máte zájem o exkurzi na střední školu nebo profesní testy pro vaše žáky?
– chcete pomoc s tvorbou nebo hodnocením IVP žáka?
– potřebujete konkrétní informace o intergovaných žácích?
– máte konflikt se žákem, rodičem či kolegou?
.
Školní metodik prevence
rodiče
– máte pocit, že vaše dítě zažívá šikanu?
– máte pocit, že vaše dítě experimentuje s alkoholem či drogami?
– potřebujete se poradit ohledně bezpečného pohybu na internetu a kyberšikany?
– potřebujte poradit s vhodným způsobem trávení volného času pro vaše dítě?
– zajímají vás informace týkající se zdravého životního stylu?
.
žáci
– víš o tom, že někdo ve škole je šikanovaný?
– víš o spolužákovi, který kouří, pije alkohol nebo užívá drogy?
– chceš se dovědět více informací o drogách, šikaně, kyberšikaně apod.?
– zajímají tě informace týkající se zdravého životního stylu?
.
učitelé
– máte podezření na šikanu?
– máte podezření na přítomnost návykových látek ve škole?
– máte podezření, že žák užívá návykové látky?
– máte zájem o preventivní program pro svoji třídu?
– máte tipy na aktivity do minimálního preventivního programu?
.
Třídní učitel
rodiče
– zajišťuje spolupráci školy s rodiči
.
žáci
– podporuje rozvoj pozitivních sociálních interakcí mezi žáky ve třídě
– vede žáky k dodržování školního řádu
– vede dokumentaci o žácích
.
učitelé
– spolupracuje s výchovným poradcem a metodikem prevence
– spolupracuje s ostatními vyučujícími i pedagogy z celé školy
.
3. Kvalifikační standardy poradenských pracovníků
Kvalifikační standardy jsou specifikovány zákonem č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících v platném znění.
.
4. Podmínky pro poskytování poradenských služeb ve škole
Škola zajišťuje podmínky pro poskytování služeb takovým způsobem, aby vyhovovaly zákonu č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.
Každý z poradenských pracovníků má stanoveny konzultační hodiny.